Sunday, May 11, 2008

Selamat Hari Ibu


penat lelah seorang ibu mmg sesuatu yg tidak dapat kita sangkalkan. pengorbanan yg diberi sejak kita masih seketul darah lagi adalah sesuatu yg amat murni dan terpuji. namun, kita kadang2 sebagai anak, lupa akan itu semua. mudah tergoda dgn kekayaan materialistik, ibu dibiarkan keseorangan mengharap khabar berita dari kita. bukan wang ringgit yg mereka inginkan, tetapi hanya seteguk kasih sayang buat menemani hidup yang semakin usang. namun, alasan demi alasan silih berganti keluar dari bibir yang dahulunya dibelai rapi oleh insan bernama ibu.

'makanlah nak ye, kalau tak nanti perut sakit'.

ingatkah kita semua bait2 puitis dialunkan dengan suara lemah gemalai oleh ibu itu? jika ingin di senaraikan, nescaya tiada penghujungnya. belum lagi ditambah dengan panjatan doa2 demi kejayaan dan kesejahteraan kita. serta kata2 semangat ketika kita jatuh ditimba bala bencana. ibulah insan yang akan mendampingi serta memberi kata2 perangsang sambil menaikkan kembali semangat yg seakan2 pudar buat seketika.

oh ibu, pengorbanan mu amatlah tiada tolok bandingannya. belaianmu membawa seribu penawar. suaramu adalah ubat rindu yang paling mujarab. ribuan ampun dan maaf atas segala salah dan silap. kenakalanku, keterlanjuranku serta kebiadaban ku.. ampunkan wahai ibuku. tanpa penat lelahmu bertarung nyawa demi hidupku, aku belum tentu lagi bertuah untuk menjamah nikmat dunia ini. engkaulah PERWIRA hatiku. PERWIRA berhati WAJA.

marilah kita bersama2 melahirkan penghargaan kita terhadap insan yang bergelar IBU. buat yang dekat, pulanglah dan berdampinglah bersama-sama ibu. bagi yang jauh, teknologi sudah pasti menjadi pilihan - telefonlah dan bermesralah. bergurau senda sambil bertukar khabar berita. dan buat yang sudah tiada, tiada lain yg mampu kita lakukan selaian menadah tangan kepadaNYA, memohon agar roh mereka sentiasa berada di kalangan mereka2 yg terpilih. ingatlah, MASA YANG SEDIKIT KITA LUANGKAN INI, BELUM MAMPU MENGGANTIKAN PERHATIAN DAN KASIH SAYANG YANG TELAH SEBATI MENJADI DARAH DAN DAGING KITA.



Ibu,
Engkau tidak pernah mengalah
Engkau sentiasa berdiri teguh
Menyembunyikan segala pilu dihatimu
Demi membesarkan anakmu

Ibu,
Baktimu tidakkan mampu terbalas
Sejak sembilan bulan dikandunganmu
Sehingga saat kesukaran melahirkanku
Ditambah lagi dengan kenakalanku
Engkau tetap setia menyayangiku

Ibu,
Kesabaranmu memang tiada tolok bandingannya
Menahan karenah anak-anakmu
Mengikut kehendak dan kemahuan mereka
Tanpa sebarang soal bicara

Ibu,
Engkaulah ratu hatiku
Engkaulah jantung penwar hatiku



Selamat Hari Ibu buat Pn. Zainah bte Ahmad.
Salam sayang dari anakmu yg jauh
Semoga sihat dan berbahagia selalu…

4 comments:

the girl said...

duduk dewan ke?

the good ole days it were...

thepretender said...

a'ah..mcm mane tau ek?

the girl said...

i used to stay in dewan too for 1 session..but i longed for adventure so i moved to mulwaree and barker st when i was in 4th year. old story...but i missed sydney a lot.

u better enjoy ur time there :)

thepretender said...

o ic. will surely enjoy my days in sydney! thanks :)