Thursday, September 11, 2008

Harapan Ramadhan


Alhamdulillah.. Hari nih sudah masuk hari ke-11 aku berpuasa di bumi kangaroo ini dan ini merupakan entry pertama aku buat bulan yg mulia ini. Sesungguhnya, sudah pasti ada yang ingin aku kongsikan sehingga sanggup aku membuat satu post khas buat tatapan kita bersama.

Walaupon pada awalnya byk dugaan dan cabaran bersama2nya Ramadhan nih, syukur dgn pertolongan dari yg Esa, aku masih lg mampu mengharungi setiap dugaan yg mendatang.Terima kasih kepada rakan2 yg sanggup dan sudi berkongsi telinga mendengar setiap rintihan dan luahan hati yg pada ketikanya, pernah berada di tahap paling bawah, tidak mampu melawan dan hanya menanti saat untuk jatuh menyembam bumi. Tetapi, Alhamdulillah, pertolongan Allah itu sentiasa ada di mana2, hanya kita sahaja yg perlu menundukkan ego, merapatkan tangan memohon daripada-Nya.

SubhanAllah, maha suci Allah yg telah menjadikan setiap yg berlaku berserta dgn hikmah2nya. Aku dapat rasakan, Ramadhan kali ini mmg terlalu berbeza daripada yg sebelum2nya. Jiwa ku menjadi lebih sentimental dalam setiap yg aku lakukan. Ada sahaja yg akan menyentuh hati dan perasaanku secara tiba2. Rindu terhadap semua insan tersayang sentiasa mengiringi perjalanan kehidupan ku sehari2. Terima kasih kepada pencipta teknologi kerana sesungguhnya, terasa bersebelahan sahaja walaupon secara hakikat, beribu2 batu jarak pemisahnya.

Ramadhan ini juga seperti membuka semula segala noktah2 hitam yg meghantui masa silamku. Aku bukan malaikat, dan sebagai manusia, tentunya kesilapan itu menjadi suatu kemungkinan yang pasti. Alhamdulillah, kesedaran itu beransur2 meresap ke dalam hatiku yang aku yakin telah bertukar separa hitam, memberi pedoman untuk aku kembali semula ke jalan yang sepatutnya aku turuti sejak awal lagi. Syukran atas segala norma2 kesedaran dan ketaqwaan yang telah Engkau pinjamkan dan jadikanlah suatu pinjaman tetap buat akaun hidupku ya Allah.

Di sini juga aku ingin berkongsi akan kelebihannya menjadikan wanita bernama ibu itu sebagai sahabat kita yang paling rapat, umpama rapatnya terus ke hati. Dialah manusia yang dapat kita curahkan segala isi hati yang terpendam tanpa sebarang ragu2. Bahkan, segala kegusaran yang mengekori kita selama ini, digantikan terus dengan semangat tanpa sempadan untuk kita terus mengharungi kehidupan sehari2. Kekuatan yang ditunjukkan adalah sesuatu di luar jangkaan jika hendak dibandingkan dengan kudratnya yang lemah. Benar kata orang, ibu kitalah manusia yg paling memahami diri kita. Manakan tidak, dari kita sebesar darah, dialah yang sentiasa berada paling dekat dgn kita. Hargailah dan sayangilah ibu selagi mana pinjaman terhadapnya belum ditarik kembali. Sayang MAK.

Semoga, segala ibadah2 yang kita semua lakukan sepanjang bulan ini diterima oleh yang Esa dan berterusan buat keseluruhan kehidupan kita. Berdoalah kerana sesungguhnya doa itu senjata orang mukmin.

6 comments:

yana hashim said...

salam ramadhan... hmm.. OZ pose sama ngn msia ek? NZ lambat sehari.. papepun.. selamat berpuase..

salam

yanacomot

thepretender said...

salam ramadhan..
a'ah.. same..
selamat berpuase jugak

ExtraTerrestrial said...

you know, sometimes back home, i just wondered how being away could ever change a person mind and views.

but again, facing it, going thru it, meeting new people, new faces..things just change as it meant to be. and the puzzle feels like fit into the places where it should be. and the people we met in the journey, no matter where they're from, or how old they are, it just doesnt matter.

it's just experience...and just....LIFE...

anyway, happy ramadhan.

thepretender said...

1. i do think the same - being away could change a person mind and views.
and believe that it is still relevant for me to get hold onto it. it just the way we interpret, make the difference.

2. yes the puzzle feels like fit into places but that might happen because we didnt realize that there is actually space left in between the puzzle. inspect the details, it helps u in making the conclusion.

3. everyone that we met through our journey should be taken into consideration because one of them (and can be many) might be the one we actually looking for. Not just in term of relationship, but also in helping us to show the correct path for us to choose.

4. YES, it is experience that important after all but be sure that we are ready for each experience that we choose to try.

selamat berpuase :)

the girl said...

happy ramadhan...spent 4 years puasa in oz..but this shitty country called msia is always better...

thepretender said...

happy ramadhan to u too..
yes! i heart m'sia soooooooo much!