Friday, December 2, 2011

Ketentuan

Sesungguhnya, bagai telah dihidu, entry kali ini adalah kesinambungan daripada yang sebelumnya. Kita merancang. Sebaik manapun perancangan kita, semuanya berbalik kepada ' kun fa ya kun'.

" jika itu yang dikehendakiNYA, maka jadilah ia"

Sebagai hambaNya, tiada lain yang mampu kita lakukan melainkan berusaha memperoleh redhanya. Yakinkan diri, semua ini ada hikmahnya; ujian untuk meningkatkan keimanan serta menguatkan diri dalam mengharungi dugaan. Juga sebagai acara menundukkan ego yang dahulunya tinggi melampau, agar kita kembali melihat ke bumi, memperbaiki dan menyelami kekurangan diri.

Alhamdulillah. Sesungguhnya, keredhaan itulah yang amat perlu.

Namun, redha bukanlah bererti mengaku kalah. Perlu di ingat, redha itu adalah melepaskan sesuatu dengan keazaman dan iktikad untuk terus berjaya. Terus berjaya di masa akan datang. Terus berjaya dalam menempuh cabaranmasa hadapan. Dan terus berjaya, dalam menangani ragam kehidupan.

" tanpa pengalaman, siapalah kita?"

Orang tua2 selalu berkata, "aku dah banyak makan garam daripada kamu semua". Ini jelas terbukti kebenarannya. Semakin banyak pengalaman yang kita alami, semakin bersedia untuk kita mengharungi hari2 mendatang. Lagit tak selalunya cerah. Jadi, bersedialah.

" kau belum cukup berusaha untuk kau terus bertawakal "

Semuanya memerlukan usaha. Berusaha menegakkan apa yang diyakini sebagai hak. Berusaha dalam memperoleh sesuatu. Berusaha dalam mencapai kejayaan. Kemudian bertawakallah.

Sesungguhnya, segalanya akan berbalik kepada ketentuaNya.

'kun fa ya kun'

4 comments:

ExtraTerrestrial said...

i dont know whats going on in the head of yours, but you are the calmest person amongst all that handle this kind of things.

things happened for a reason.

whatever it is, i wished u all the best.

the higher we fall, the higher we bounce back.

ps: on a brighter side, aku kan ada di sydney? haha

thepretender said...

Thanks fatin. Thanks for all the supports :) really appreciate it ! U too all the best!!

Anonymous said...

sometimes, things that we desire the most, admire the most, we thought that is what we want in life does not necessarily good for us.

He made us, He created us, He is the best planner among all.


-silent reader

thepretender said...

Hi silent reader,

Thanks for such thoughtful thought. Really appreciate it :)
N now im really interested who are u the silent reader :p

Tq tq :)